07 aug

Kettlebelltraining

Effectieve spiertraining
Het is een bekend fenomeen: Eindelijk willen we echt iets aan onze conditie, spieren en bodyshape doen op een gestructureerde manier. Ondanks dat we weten dat we in het verleden veel geld hebben gestoken in fitnessabonnementen met het idee om twee keer per week een flinke training aan te gaan, komt algauw de klad erin. Het blijkt niet mogelijk om de trainingen vol te houden. We stellen het uit, van uitstel komt afstel en uiteindelijk komt er van de plannen niets terecht. De gang naar de sportschool en alle moeite eromheen vormen dan nog eens een extra barrière. Wat de meeste mensen niet weten, is dat de kleinste accessoire die je in de sportschool terugvindt, het meest effectieve apparaat is om al je spieren te trainen: de kettlebell! Je weet wel: dat rare ding dat eruit ziet als een koeienbel.

De kettlebell training
Een andere belangrijke misvatting die ze in de sportschool maken is dat de zwaarte van de training het meeste effect sorteert. Het meeste effect wordt gesorteerd door consequent te blijven trainen. Het gaat niet om het gewicht dat je heft, maar hoe vaak je dat kunt herhalen. De bekende ‘squat’ is een goed voorbeeld. Houd de kettlebell met lange gestrekte armen voor je terwijl je door de knieën zakt. Houd je rug recht, zorg dat je knieën iets naar buiten staan en zorg dat je je schoenen kunt blijven zien (om je knieën niet over te belasten). Probeer zo lang mogelijk in die houding te blijven staan of probeer steeds op en neer te gaan, terwijl je die kettlebell voor je uit houdt. Je zult zien dat dit in de eerste plaats gemakkelijk gaat, omdat die kettlebell helemaal niet zo zwaar is. Na 20 keer ga je pas echt merken hoe goed je lichaam getraind wordt.

Check voor een breed assortiment kettlebells Fitnessapparaat.nl.